EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
21.4.2017

Na co si dávat pozor při reklamacích?

Obchodníci se při vyřizování reklamací někdy dopouštějí různých nešvarů, které běžný člověk nemusí snadno odhalit. Abyste se nenechali opít rohlíkem, je dobré vědět, co si nemusíte nechat líbit. Víte například, jak je to s náklady zamítnuté reklamace? Nebo jestli musíte k reklamované věci dodat i příslušenství? A může prodejce provést bezplatnou mimozáruční opravu, pokud vám zamítne reklamaci?

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout, ani pokud se domnívá, že reklamace není oprávněná. „Při uplatnění reklamace nemusíte dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada zboží vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusíte prodejci odevzdat telefon, pokud reklamujete jenom nabíječku. Pokud jste ztratili účtenku, nezoufejte. I když mnozí obchodníci tvrdí opak, není vaší povinností s sebou doklad o koupi přinést,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Musíte pouze prokázat, že jste zboží u daného obchodníka zakoupili. To lze učinit například předložením výpisu z bankovního účtu či starších reklamačních protokolů. Uplatníte-li reklamaci, musí vám prodávající vždy vystavit reklamační protokol. Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené. „Máte-li sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, pohlídejte si také, aby se prodávající nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události. Jestliže dosud neuplynula záruční doba, není potřeba čerpat pojistné plnění, čímž byste přišli o svá práva ze záruky,“ radí Lukáš Zelený. Je dobré vědět, že pokud reklamujete zboží jako spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, rozhodnout o reklamaci, provést případnou nápravu a ještě vás o vyřízení reklamace informovat. Nestačí ale, pokud na telefonu najdete zmeškaný hovor z neznámého čísla. Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu ale nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. A nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ upozorňuje Zelený. Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou vytýkáte. Nenechte si líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že jste telefon přinesli s prasklým displejem. Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady. Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po vás požadovat jejich proplacení ani v případě, že je vaše reklamace neoprávněná. „Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci,“ uzavírá Zelený.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

Doporučujeme

S U M O s.r.o. - TECHNOLOGIE POD KONTROLOU. SPOLEČNĚ!

Společnost S U M O s.r.o. je součástí holdingové skupiny SUMO GROUP. Jsme společností s dlouholetou tradicí na českém i zahraničním trhu již od roku 1996. Našim zákazníkům nabízíme profesionální řešení na míru v oblasti průmyslového servisu nebo automatizace výrobních procesů, především v energetickém a chemickém průmyslu. Inovativní technologie a naše know-how pak zaručují, že své provozy máte pod kontrolou, ať už vyrábíte elektřinu, hnojivo nebo třeba semtex. www.sumosro.cz

Razítka Hradec Králové - výroba razítek ON-LINE i na počkání

Výroba samobarvících razítek COLOP®, výroba razítek na počkání, mobilní razítka Pocket Stamp Plus, výroba razítek ON-LINE, razítka Colop Microban®, s ochranou antibakteriálním povrchem, ekologická razítka COLOP Green Stamp Line, a samozřejmě také Flashová razítka Colop EOS, až do velikosti tisk. plochy neuvěřitelných 89 x 121 mm s možným tiskem až 20 000 kopií! Kontakt 603 44 94 31, www.razitkahk.cz

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Výhru Hradce nad Slováckem řídil Pázler

Hradec Králové doma vydřel důležité tři body, když porazil Slovácko 2:1. Skóre utkání otevřel ve třetí minutě Jan Pázler z penalty. Stejný hráč rozhod

Post

Královéhradecký kraj zveřejní videozáznamy z jednání zastupitelstva

Rada Královéhradeckého kraje odsouhlasila možnost uchovávání a zveřejňování videozáznamu z jednání Zastupitelstva Královéhradeckého kraje včetně jeho

Post

Pacient je po přeložení z vrtulníku na emergenci za minutu a půl

Součástí programu výjezdního zasedání Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku Senátu Parlamentu ČR byla ukázka předání nemocného na urgentní příj

Reklama

Reklama

PARTNEŘI

Společnost S U M O s.r.o. Razítka Hradec Králové - výroba razítek ON-LINE i na počkání www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu