CESTOVÁNÍ / Náš tip

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Autor / zdroj: Pixabay
23.11.2020

Do dětské autosedačky jen bez bundy. Vloni na sedadlech spolujezdců zemřelo 12 dětí

ČR

Při dopravních nehodách na českých silnicích zemřelo v loňském roce 16 dětí, z toho 12 v roli spolujezdce osobního automobilu. Smutnou statistiku má i rok 2018, kdy si autonehody vyžádaly 19 dětských životů, v 11 případech děti umíraly jako spolujezdci. Je na řidičích a dospělých, jak správně usadí malé účastníky silničního provozu do autosedaček. Mnozí z nich mají v tomto směru stále mezery. Riskují tím ale život dítěte. Povinnost používání zádržných systémů je v České republice přitom dána zákonem, a to do váhy 36 kg nebo výšky 150 cm. 

„Berte především ohled na výšku dítěte, která určuje, zda je bezpečnostní pás umístěn tam, kde má. Musí vést přes klíční kost, nikoli přes krk či rameno,“ zdůrazňuje Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti. Výběr dětské autosedačky by rodiče neměli nijak podcenit. Myslet by měli především na bezpečnost. Na trhu je nepřeberné množství od těch kvalitních, méně kvalitních i zcela nevyhovujících, které mohou nalákat na nízkou cenu. Na druhou stranu je dobré myslet rovněž na to, že i typy autosedaček pro náročné jsou bezpečné jen tehdy, když jsou správně použity. Podle Markéty Novotné je vhodné zvážit několik kritérií.

„Zjistěte si, zda vámi vybraný model splňuje základní normu, laicky řečeno, jestli splňuje minimální bezpečnostní nároky. Dále také to, jak uspěla při zátěžových testech, to znamená, jestli se například při zkušebním nárazu nějak nezdeformovala. Tyto údaje jsou uvedené na štítcích dětských autosedaček. Dobrá je také zkouška přímo ve vašem autě, protože každé vozidlo má jiný druh sedaček, jejich sklonu, výšky sedáku,“ radí Markéta Novotná.

Za chvíli jsme tam

Poutat se musíme na každou vzdálenost. Zní to jako klišé, ale stále se v provozu najdou jedinci, kteří pásy ignorují. „Při našich návštěvách ve školkách a školách nám děti na sebe a své rodiče někdy prozradí, že se občas v autě nepoutají. Když s nimi rozebíráme, jaké k tomu mají důvody, uvádí: když jedeme jenom kousek, když tam budeme za chvíli, když projedeme jenom touhle ulicí a jsme tam. Ty příklady se pořád dokola opakují. A my jim znovu připomínáme, že poutat se musí vždycky. Myslet by na to měli ale hlavně jejich rodiče, protože to oni za ně zodpovídají, ale především jim tyto chyby předávají, říká Novotná.

Nestačí udělat „cvak“ pásu do spony

Poutání pásem má své bezpečnostní zásady. Mezi ty hlavní patří správné vedení pásu (klíční a hrudní kost, boky), dotažení pásu do těsné blízkosti s tělem a narovnání rozložení pásu. Pod pásem bychom neměli mít umístěny žádné pevné předměty (pero/propiska, spona pásku, zapalovač, klíče apod.). „Mnozí nevědí, jak je v zimním období nebezpečné poutat děti v zimních bundách. Pás má být opravdu co nejvíce v kontaktu s tělem, pokračuje Markéta Novotná. Nejen u dětských sedaček neopomíjejte také nastavení hlavové opěrky, která by měla být vždy minimálně v úrovni temene hlavy, lépe však alespoň dva centimetry nad úroveň.

Už tam „budem“?

Ať se chystáte na lyže do zahraničí nebo pouze na cestu do školy, zkraťte si cestování s dětmi autem bezpečněji. Volné předměty ve vozidle mohou být při dopravní nehodě život ohrožující.

„Tablet nebo telefon v ruce dítěte při jízdě? Klid na cestu sice máte, ovšem na úkor bezpečnosti. Při prudkém zabrzdění nebo čelním nárazu předměty až několika znásobí svou váhu vlivem základních fyzikálních zákonů. I dospělý by neměl šanci předmět v ruce udržet. Při nehodě se z tabletu může stát vozem létající zbraň,“ upozorňuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti. Děti tedy zabavte měkkými hračkami, slovní hrou nebo s nimi rozebírejte situaci na silnici. I tímto způsobem je učíte základy dopravní výchovy.

Autor / zdroj: Markéta Novotná

DALŠÍ ČLÁNKY

Pardubice uspěly v celorepublikovém srovnání výzkumu Město pro byznys, před Prostějovem a Hradcem

Statutární město Pardubice exceluje v podnikatelském prostředí i v přístupu veřejné správy. V obou těchto hlavních kategoriích výzkumu zabodovalo v rá

Čtyřiadvacátá dokumentární Ji.hlava začíná za čtyři dny – a bude on-line

Půjde o zcela plnohodnotný ročník, který nabídne více než 270 filmů, debaty s režiséry, diskuse Inspiračního fóra i program pro děti. Festival otevře

Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové má zelenou. Rekonstrukce budovy na nám. Svobody začíná a vyjde téměř na 200 milionů korun

V pondělí podepsali zástupci Univerzity Hradec Králové a stavební společnosti Metrostav smlouvu, na základě které v následujících devatenácti měsících

DNES SE STALO

VĚDA

27. listopadu 1783

britský fyzik John Michell informuje Královskou společnost v Londýně o vlivu gravitace na světlo a popisuje poprvé černé díry ve vesmíru.

SPOLEČNOST

27. listopadu 1895

Alfred Nobel podepsal svou poslední závěť a odkázal 31 miliónů tehdejších švédských korun na fond každoročního oceňování vědeckých a jiných zásluh, z čehož pak vznikla Nobelova cena.

TECHNIKA

27. listopadu 2001

Hubbleův teleskop zaznamenal sodík v atmosféře exoplanety HD 209458 b, čímž byla objevena první atmosféra planety mimo Sluneční soustavu.