AKTUÁLNĚ / Společnost

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Autor / zdroj: Envato Elements
20.3.2020

Krizová linka důvěry řeší obavy lidí z koronaviru

Koronavirová nákaza šířící se Českou republikou proměnila práci na krizové lince důvěry. Na pracovníky Modré linky se stále častěji obracejí lidé, kteří řeší obavy z budoucnosti a pociťují úzkost z obtížné a nejisté situace. Odborníci doporučují, že jen vyslovení obav a svěření se druhému člověku pomáhá.

Pracovníci krizové linky důvěry jsou v pohotovostním stavu denně od 9 do 21 hodin. Služby Modré linky jsou aktuálně posíleny a cílem je být co nejvíce k dispozici pomocí telefonů, e-mailů, Skypu či chatu. Lidé se na linku mohou obracet bezplatně a anonymně, vždy je dodržován Kodex pracovníků linek důvěry.

„Témata rozhovorů na lince většinou nejsou veselá, jelikož se nám lidé svěřují se svými problémy, trápením, nepříjemnými zážitky, smutky, samotou a traumaty. Někdy býváme úplně první, kteří daný problém slyší, protože se mnohdy člověk bojí svěřit svým blízkým nebo prostě neví, kde hledat pomoc. Potřebuje vyslechnout, poradit a podpořit,“ uvádí Hana Regnerová, ředitelka Modré linky.

V současnosti Modrá linka zaznamenává telefonáty, chaty a e-maily týkající se aktuální situace související s koronavirovou nákazou. Lidé musí zůstat doma, a ne vždy je to prostředí, ve kterém se cítí dobře, mnohdy na ně doléhá samota a někdy jsou vyčerpávající rodinné vztahy. Izolace od společenského ruchu či možnosti každodenních aktivit je pro mnohé velká psychická zátěž a může vyvolávat až úzkostné stavy.

„Při této nouzové situaci se otevírají otázky ohledně zdraví a vlastní budoucnosti.  Lidé se ptají – Co bude? Jak se to bude vyvíjet?  Jak dlouho můžu takto vydržet? Co práce – nevyhodí mě? Zaplatím hypotéku, vydržím to doma s dětmi? Neonemocním, když mám slabé plíce, nejsem na tom zdravotně dobře, jsem v rizikové skupině? Kdo mi nakoupí?  I tyto témata nyní na lince řešíme,“ popisuje aktuální obavy občanů Hana Regnerová. „Neznáme odpovědi na všechny otázky, mnohdy ani žádné univerzální nejsou, ale jde o to, že člověk nahlas vysloví či napíše svou obavu. Pak může dojít k určitému psychickému uvolnění a možnosti hledat pro sebe řešení či cestu k vlastnímu uklidnění, vyrovnání se a zvládnutí zátěže a trápení,“ dodává.

Na základě dlouholetých zkušenosti pracovníci krizové linky důvěry doporučují všem těm, kteří prožívají těžké chvíle, aby se svěřili a nebáli se promluvit si s tím, komu důvěřují a je jim blízký. Pokud to z nejrůznějších důvodů nelze, potom lze vytočit telefonní číslo Modré linky, přihlásit se do chatu nebo odeslat e-mail. Lidé by neměli cítit ostych ani obavy a uvědomit si, že konverzaci mohou ukončit kdykoliv. „Hlas druhého člověka, odbornost krizového pracovníka, získání nových informací, jiného úhlu pohledu či jen vyslechnutí, opravdu pomáhá,“ uzavírá Hana Regnerová a dodává, že za Modrou linku všem přeje co nejklidnější vyváznutí z obtíží těchto dnů.


Autor / zdroj: Hanka Lukešová Bartáková

DALŠÍ ČLÁNKY

Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové má zelenou. Rekonstrukce budovy na nám. Svobody začíná a vyjde téměř na 200 milionů korun

V pondělí podepsali zástupci Univerzity Hradec Králové a stavební společnosti Metrostav smlouvu, na základě které v následujících devatenácti měsících

Velkou cenu Hradce Králové ovládl Alois Kaňovský, zazářil i Pavel Bittner

Teplé počasí babího léta doprovázelo tradiční silniční závod v centru města Hradce Králové na Masarykově náměstí, který se konal v neděli 6. září 2020

Miliontý návštěvník na Flošně je očekáván v nejbližších dnech

Koupaliště Flošna je v provozu jedenáctou letní sezónu. Do miliontého návštěvníka chybí už jen přibližně 11 tisíc lidí.

DNES SE STALO

ŠKOLSTVÍ1. října 1863

byla v Praze otevřena první městská vyšší dívčí škola.

DOPRAVA1. října 1964

byl v Japonsku zahájen provoz vysokorychlostních vlaků – šinkansen. Trať spojila dvě největších japonská velkoměsta - Tokio a Ósaku. Maximální rychlost na trati byla 210 km/h. Tato trať byla okamžitým úspěchem, již tři roky po zahájení provozu bylo přepraveno 100 milionů cestujících.

DOPRAVA1. října 1973

byl ukončen provoz na poslední úzkorozchodné trati na Ostravsku.

POZVÁNKA OBRAZEM