PRAHA / BRNO / OSTRAVA / HRADEC KRÁLOVÉ
V sobotu byly ve španělské Málaze vyhlášeny po čtyřiatřicáté výroční filmové ceny Goya. Jednoznačného vítěze ověnčeného těmito prestižními cenami nabídne již za tři týdny v Praze, Brně, Ostravě a Hradci Králové festival LA PELÍCULA.
Bolest a sláva (Dolor y gloria), částečně autobiografický film Pedra Almodóvara, posbíral sedm cen z úctyhodných šestnácti nominací, mimo jiné za nejlepší film, režii a originální scénář. Antonio Banderas si za Bolest a sláva odnesl ocenění za nejlepší hlavní mužskou roli. Almodóvarovo poslední dílo najdeme také v nejužší nominaci na letošního Oscara za nejlepší zahraniční film. V programu festivalu La Película jsou i další nominované filmy na ceny Goya - absurdní tragikomedie Výhody cestování vlakem (Ventajas para viajar en tren), celovečerní debut jednoho z nevětších mladých talentů španělského filmu Aritze Morena, a psychologické drama Matka (Madre) režiséra Rodriga Sorogoyena.
Pražské kino Světozor bude tradičně patřit festivalu La Película od 18. do 23. února 2020, španělština následně zazní od 24. do 26. února také v brněnském kině Scala a od 25. do 27. února v Ostravském Kině Art. 26. a 27. února si filmy nejen z Pyrenejského poloostrova budou moci vychutnat diváci v Biu Central v Hradci Králové. Festival pořádají Velvyslanectví Španělska v Praze, Instituto Cervantes a kino Světozor.
Sekce věnovaná současnému španělskému filmu nabídne kromě již jmenovaných nositelů cen Goya například film zkušeného matadora pyrenejského filmu Fernanda Coloma Než to shoří (Antes de la quema) natočený v průběhu masopustního karnevalu v Cádizu, bláznivou komedii Abrakadabra (Abracadabra) Pabla Bergera proslulého mimo jiné coby autora mnoha cenami ověnčeného filmu Sněhurka (Blancanieves) či svěží filmový experiment Dopisy pro Paula Morrisseye (Letters to Paul Morrissey) Armanda Roviry.
Latinskoamerický úhel pohledu nabídne kvarteto filmů z Chile, Argentiny a Guatemaly. Důstojnými reprezentanty této sekce jsou jistě dva koprodukční filmy mimořádně talentovaného Guatemalce Jayra Bustamenteho Chvění (Temblores) a na Berlinale 2015 oceněný Ixcanul. Obě díla, která nyní do české distribuce přivádí společnost Artcam Films, mistrně kombinují psychologická a sociální témata.
Vzpomínky na Kubu přinesou dva odlišné pohledy na emigraci, původ i dějiny Kuby ve filmech Marina režiséra Haliama Péreze a francouzském dokumentu Kuba, osvobozené vzpomínky (Mémoire libérée), v němž režisérka Ghislaine Graillet pátrá po osudu své rodiny a mapuje tak působení Francouzů na ostrově i dějiny tamního cukrovarnictví.